‘Mijn doel is dat medewerkers groeien in zelfstandigheid’

Bedrijfsmaatschappelijk werker. Deze functie werd de afgelopen tien jaar bijna overal wegbezuinigd. Niet bij AM match, waar Sandra de Graaf al ruim 11 jaar dit dankbare werk doet. Als er iets bij een medewerker stagneert tussen de privé- en werksituatie, zet zij nét die extra stap om het op te lossen.

Geen dag is hetzelfde voor bedrijfsmaatschappelijk werker Sandra de Graaf. Sandra: ‘Pas nog kon een medewerker door de Coronacrisis niet meer bij de wasserette terecht. Wat nu? Je moet wel met schone werkkleding komen opdagen bij de werkgever. Dan moet je samen inventief zijn en snel in actie komen. We hebben samen een financiële oplossing bedacht. Als ik dan iemand weer blij en gelukkig naar buiten zie lopen, ben ik zo dankbaar dat ik dit werk mag doen. De oplossing vinden is voor mij de kers op de taart.’

OV-coach

In wat voor situaties komt de bedrijfsmaatschappelijk werker zoal terecht? Sandra vertelt: ‘Laatst hielp ik Maria, een cliënt van ons. Zij zag op tegen reizen met het OV. Zij kon het wel, maar de drempel was te hoog. Ik werd ingeschakeld vanwege mijn brede netwerk in de regio. We hebben toen met elkaar besloten een OV-coach van stichting MEEA&Z in te schakelen. De OV-coach heeft met Maria een aantal keer het traject van deur tot deur doorlopen. Deze ervaring gaf haar het basisvertrouwen van ‘dit gaat me lukken’. Mijn doel is altijd oplossingen vinden en zorgen dat iemand groeit in zelfstandigheid.’

Struisvogelpolitiek

Een andere cliënt die Sandra heeft geholpen is Paul. ‘Hij had veel financiële stress, omdat hij geld moest terugbetalen. Hij opende zijn brieven niet meer. Het gevolg: een boodschappentas vol ongeopende post. ‘Ik doe aan struisvogelpolitiek’, zei hij er zelfbewust bij. We zijn er maar eens goed voor gaan zitten. Eén voor één hebben we de brieven geopend en overzicht gecreëerd. Dit gaf hem duidelijkheid en rust. Wat ik het mooist vond, was dat hij dit plan uiteindelijk met een beetje hulp zelf heeft opgezet. Hij pakte de regie en daar kan hij echt trots op zijn.’  

Eenzaamheid

Jobcoaches en werkleiders zijn altijd het eerste aanspreekpunt voor cliënten. Als er meer zorg nodig is, vaak ook in de privésfeer, kloppen zij bij Sandra aan. Sandra: ‘Ik ken de weg in hulpverleningsland, en weet precies wat er in de regio wordt aangeboden en of waar subsidie voor is. Daarnaast doe ik als maatschappelijk werker ook sociaal-emotionele begeleiding, één-op-één-gesprekken met cliënten. Thema’s die ik vaak tegenkom zijn eenzaamheid en rouw, maar ook de vraag: hoe ga je om met niet lekker in je vel zitten?.

Lange adem

Helaas zie je niet altijd direct resultaat. ‘Soms kun je iemand meteen helpen, vaker is het een kwestie van een lange adem hebben. Zeker als het gaat om geschikte huisvesting vinden. Wat je kunt doen, is: de juiste informatie geven, maar vooral ook interesse tonen en naast iemand gaan staan. Het samen uitzoeken van dingen kan mensen nét dat zetje geven om een stap vooruit te komen. Je zegt dan eigenlijk: je staat er niet alleen voor. Nu met het Coronavirus is dat wel een extra zorg: mensen komen meer in een isolement terecht, of hebben vragen over hoe ze ermee om moeten gaan. Ik bel nu ontzettend veel, maar dat is toch anders dan elkaar zien.

Ik wil juist geen zaken overnemen, maar het iemand aanleren, zodat ze het de volgende keer zelf kunnen doen. Dat is heel praktisch, als ze dit zelf kunnen. Maar belangrijker: mensen leren en groeien ervan.’ 

De namen zijn om privacyredenen veranderd.