‘Goed kijken of het echt werkt’

Geplaatst op 8 juli 2020

Onze jobcoaches zorgen er dagelijks voor dat ruim 700 mensen aan het werk blijven bij ruim 200 regionale werkgevers. Een jobcoach zet door, weet veel en is betrokken. In dit blog lees je over hun ervaringen op de werkvloer.

‘Goed kijken of het echt werkt’

Wie zou er aan de slag kunnen voor het stijlvolle Hyatt Hotel? De vestiging in Hoofddorp vroeg AM match om hulp bij de ontbijtcatering, het linnen runnen en de schoonmaak. Al snel dacht ik aan Barbara*, bij wie dat type werk goed leek te passen. Het liep uiteindelijk allemaal heel anders.

Barbara reageerde positief en ik plande een kijkochtend in. Bij het Hyatt werden Barbara en ik hartelijk ontvangen. De manager straalde veel energie uit. Ze nam ons meteen mee op pad en liet ons zien wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Wat een bedrijvigheid! Alleen al voor het ontbijt was er een hele lijst van taken en verantwoordelijkheden. Van de manier waarop de kopjes op de schotel moeten staan, tot op welk exacte moment je de borden moet aanvullen.

De manager hield duidelijk veel van haar werk. Maar hoe meer ze liet zien, hoe stiller Barbara werd – dat zag ik wel. Ik zag het voor m’n ogen gebeuren: de informatiestroom overspoelde haar. Het was too much info. Bij dit werk komen ook wel meer details kijken, dan ik vooraf dacht. Barbara was duidelijk het overzicht kwijt.

Eye-opener

Dit bezoek was voor mij een eye-opener. Dit werk is niet passend voor Barbara, eerlijk gezegd wist ik al: dit zou niet gaan werken. Dan kom ik dus meteen in actie. Met Barbara heb ik het direct nabesproken. Ik benoemde wat ik bij haar zag, en ze gaf meteen aan dat het inderdaad veel te veel was. Ik zei: ‘Maakt niets uit. We gaan gewoon op zoek naar een andere werkplek’. En daar was ze het mee eens.

Met de manager pasten we de werkzaamheden nog iets aan, zodat het pakket eenvoudiger was. Al snel kwam Heleen in m’n gedachten. Zij zag het ook zitten en toen we voor de tweede keer een ochtend kwam ‘proefdraaien’, zei de manager bij binnenkomst: ‘Welkom, Heleen’. Een warm en persoonlijk onthaal! Heleen leerde die ochtend vergaderruimtes stofzuigen, zeepjes vervangen in de toiletten en pantries aanvullen. Het klikte meteen en het werk lag haar ook goed.

Kijkochtend

Het enige waar ik haar even bij op weg heb moeten helpen zijn de omgangsregels in een hotel. Het is een chique hotel met zakelijke bijeenkomsten. Die eerste kijkochtend stapte ze vrolijk op een groep Engelse gasten af om zichzelf voor te stellen ‘Hi, my name is Heleen'. Ik heb haar even apart genomen en rustig uitgelegd dat dat niet de bedoeling is. En dat het een beetje is zoals bij de Koning: dat je mensen niet rechtstreeks aanspreekt, tenzij iemand iets aan je vraagt. Dat nam ze van me aan.

Voor mij was het ook een waardevolle ervaring. Op papier leek de match perfect, maar in de praktijk moet je goed naar iemand kijken of het werkt.

Heleen was net anderhalve maand aan het werk toen de coronacrisis uitbrak en de gevolgen voor het hotel zijn groot. We hebben Heleen nu even tijdelijk op een andere werkplek moeten plaatsen. Maar zodra het Hyatt weer gaat draaien, zal Heleen een van de eerste zijn die weer terug mag komen!

*Barbara is een gefingeerde naam.

Bericht geplaatst in: Blog
Naar nieuws overzicht